TACshift (Touch Activated Control) to tryb manualnej zmiany biegów dla automatycznych skrzyni biegów, które zadebiutowały w 2002 roku w samochodzie koncepcyjnym Pontiac Grand Prix G-Force. Stały się one dostępne także w niektórych wersjach modelu produkcyjnego Pontiac Grand Prix. Nieco później zmieniły one nazwę na TAPshift.
Zasada działania
Hydropneumatyczna, elektronicznie sterowana skrzynia biegów GM 4T65E wyposażona była w system TACshift. A trybie automatycznym kierowca był w stanie wybrać kilka ustawień skrzyni biegów. W trybie manualnym biegi można było zmieniać za pomocą łopatek zmiany biegów z oznaczeniem “+” i “-”.
Parametry techniczne skrzyni biegów z funkcją TACshift
Kod skrzyni biegów | Rodzaj przeniesienia napędu | Max pojemność silnika (L) | Max moment obrotowy silnika (N·m) | Data rozpoczęcia produkcji | Modele |
GM 4T65E | FWD, AWD | 3.8 | 380 | 1995–2008 | Pontiac Grand Prix |
Typowe awarie skrzyni biegów z funkcją TACshift
- Z biegiem czasu uszkodzeniu ulegają łożyska.
- Krótka żywotność bębnów sprzęgła.
- Szybkie zużywanie się tulei i łańcucha napędowego.
- Zabrudzenie cewek w przypadku braku terminowego wymiany oleju przekładniowego.
Skomentuj