Procedura wymiany może być stosowana dla
Kolejne kroki mogą się różnić w zależności od konstrukcji samochodu.
:
BMW 5 Sedan (E39) 520 d,
BMW 5 Sedan (E39) 525 td,
BMW 5 Sedan (E39) 520 i,
BMW 5 Sedan (E39) 525 i,
BMW 5 Sedan (E39) 530 i,
BMW 5 Sedan (E39) 525 tds,
BMW 5 Sedan (E39) 523 i,
BMW 5 Sedan (E39) 528 i
…
Zobacz więcej
Jak wymienić sprężyny przedni w BMW 520i (E39) [PORADNIK AUTODOC]
Wszystkie części, które można wymienić – Zawieszenie do 5 Sedan (E39) i innych modeli BMW
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Wskazówka od AUTODOC:
Obydwie sprężyny śrubowe przedniego zawieszenia powinno wymieniać się jednocześnie.
Procedura wymiany jest taka sama dla lewych i prawych sprężyn śrubowych przedniego zawieszenia.
Wszystkie prace powinny być dokonane na zgaszonym silniku.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Użyj następującej procedury:
Krok 1
Odkryj maskę silnika.
Krok 2
Skorzystaj z osłony chroniącej zderzak w celu zapobiegnięcia uszkodzenia powłoki lakierniczej oraz plastikowych elementów samochodu.
Krok 3
Wyczyść mocowania górnego mocowania amortyzatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 4
Usuń zaślepkę mocowania amortyzatora. Użyj łomu.
Krok 5
Poluzuj górne mocowanie kolumny amortyzatora.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 13.
Krok 6
Zabezpiecz koła klinami.
Krok 7
Poluzuj śruby mocujące koło.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 8
Podejmij przednią część samochodu i zafiksuj na podporach.
Krok 9
Odkręć śruby koła.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. AUTODOC zaleca:
Ażeby uniknąć zranienia się, podtrzymaj koło podczas odkręcania śrub.
Krok 10
Ściągnij koło.
Krok 11
Wyczyść mocowania łącznika stabilizatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 12
Wyczyść mocowania wspornika zacisku hamulcowego.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 13
Rozłącz klocki hamulcowe.Użyj łomu.
Krok 14
Odkręć mocowanie wspornika zacisku hamulcowego.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z pokrętki.
Krok 15
Zdejmuj zacisk hamulcowy wraz ze wspornikiem.Użyj łomu.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Profesjonaliści zalecają:
Przymocuj zacisk za pomocą drutu do zawieszenia albo podwozia, żeby uniknąć dehermetyzacji układu hamulcowego.Upewnij się, że zacisk hamulcowy nie wisi na przewodzie hamulcowym.Nie wciskaj pedału hamulca po usunięciu zacisku hamulcowego. W rezultacie tłok może wypaść z cylindra, co może spowodować wyciek płynu hamulcowego oraz dekompresję całego układu.
Krok 16
Odkręć mocowanie łączące łącznik stabilizatora z kolumną amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #16.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 17
Odkręć dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #16.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 18
Usuń śruby mocujące.
Krok 19
Oczyść mocowanie łączące końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 20
Odkręć śrubę mocującą końcówkę do zwrotnicy. Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.
Krok 21
Odłącz końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy. Skorzystaj ze ściągacza do przegubów kulowych.
Krok 22
Zabezpiecz wahacz.Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 23
Odłącz końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy.
Krok 24
Wyjmij wspornik spod wahacza.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Opuść płynnie podnośnik skrzyni biegów, bez gwałtownych ruchów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów.
Krok 25
Rozłącz przewody czujnika ABS.
Krok 26
Oczyść wszystkie łączenia wahacza.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 27
Zdejmij osłonę wahacza poprzecznego.
Krok 28
Oczyść wszystkie łączenia wahacza.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 29
Odkręć mocowanie przedniego ramienia.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 30
Wyciągnij przednie mocowanie wahacza.
Krok 31
Podprzej zwrotnicę.Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 32
Odkręć tylne mocowanie łączące wahacz z ramą pomocniczą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 16.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 33
Wyciągnij tylne mocowanie wahacza.
Krok 34
Wyczyść mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 35
Zwolnij dolne mocowanie łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj ze specjalnej nasadki do usuwania amortyzatorów.
Krok 36
Wyjmij podporę spod zwrotnicy.
AUTODOC poleca:
BMW E39 – Nie opuszczaj gwałtownie podnośnika skrzyni biegów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów w samochodzie.
Krok 37
Odłącz zwrotnicę z kolumny amortyzatora.
Krok 38
Odkręć górne mocowanie uchwytu amortyzatora.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Wskazówka od AUTODOC:
Ażeby uniknąć kontuzji, podtrzymaj amortyzator przy odkręcaniu śrub mocujących.
Krok 39
Wyjmij kolumnę resorującą.
Krok 40
Ustaw wspornik amortyzator na prasie służącej do wymiany amortyzatorów.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Eksperci z AUTODOC zalecają:
Zwróć uwagę, że przy stosowaniu urządzenia do ściskania sprężyn należy mocno utrzymywać zwoje sprężyny, ściskając sprężyny z boków przeciwnych.Śledź za poprawnym położeniem sprężyny w ucóhwycie.Upewnij się, że zwoje sprężyny szczelnie weszły do uchwytów blokujących.
Krok 41
Ściśnij sprężynę.
Krok 42
Odkręć nakrętkę mocującą korbowód do kolumny resorującej.Skorzystaj z nasadki o numerze #22.Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H7.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 43
Zdejmij górne mocowanie kolumny.
Krok 44
Zwolnij sprężynę śrubową.
Krok 45
Zdejmij sprężynę.
Krok 46
Zdemontuj osłonę przeciwpylną amortyzatora oraz ogranicznik.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Dokładnie sprawdź mocowanie, osłonę i odbój amortyzatora. Wymień je w razie potrzeby.
Krok 47
Zamontuj osłonę oraz odbojnik na amortyzatorze.
Krok 48
Zamontuj sprężynę na amortyzatorze.
Krok 49
Ściśnij sprężynę.
Krok 50
Zamontuj górne mocowanie amortyzatora i łożysko mocujące śruby.
Krok 51
Dokręć nakrętkę od drążka tłoku amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #22.Skorzystaj z klucza sześciokątnego typu HEX o numerze H6.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 64 Nm.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Wskazówka:
Sprawdź czy sprężyna jest właściwie umieszczona. Unikaj niewspółosiowości.
Zabezpiecz wahacz.Użyj podnośnika hydraulicznego do skrzyni biegów.
Krok 66
Podłącz końcówkę drążka kierowniczego do zwrotnicy.
Krok 67
Wkręć nakrętkę mocującą, która łączy koncówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą koła.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.
Krok 68
Zamontuj mocowania amortyzatora stosując wewnętrzny otwór jako prowadnicę.
Krok 69
Wyczyść gniazda mocujące łącznika stabilizatora.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze spreju WD-40.
Krok 70
Zamontuj śruby mocujące.
Krok 71
Wkręć element złączny, który łączy kolumnę amortyzatora ze zwrotnicą.
Krok 72
Unieś hydrauliczny podnośnik do skrzyni biegów o 10-15 cm.
Krok 73
Wkręć tylne mocowanie łączące wahacz z ramą pomocniczą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 16.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 74
Dokręć mocowanie przedniego ramienia.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza grzechotkowego.
Krok 75
Dokręć przednie mocowanie łączące wahacz z ramą montażową.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 110 Nm.
Krok 76
Dociśnij tylne mocowanie podłączając ramię do ościeżnicy nadwozia.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 16.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 110 Nm.
Krok 77
Dokręć dolne mocowania łączące amortyzator ze zwrotnicą.Skorzystaj z klucza oczkowego o numerze 18.Skorzystaj z nasadki o numerze #16.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 81 Nm.
Krok 78
Dokręć mocowanie łączące łącznik stabilizatora z kolumną amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #16.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 65 Nm.
Krok 79
Dokręć nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego ze zwrotnicą.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 65 Nm.
Krok 80
Wyjmij wspornik spod wahacza.
AUTODOC poleca:
BMW E39 – Nie opuszczaj gwałtownie podnośnika skrzyni biegów, aby uniknąć uszkodzenia elementów i mechanizmów w samochodzie.
Krok 81
Połącz okablowanie czujnika ABS.
Krok 82
Oczyść gniazda mocujące zacisku i jego wspornika.Użyj drucianej szczotki.Skorzystaj ze środka do czyszczenia hamulców.
AUTODOC poleca:
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. Po rozpyleniu preparatu odczekaj kilka minut.
Krok 83
Zamontuj zacisk hamulcowy wraz ze wspornikiem.
Krok 84
Zaciągnij mocowanie zacisku hamulcowego.Skorzystaj z nasadki o numerze #18.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 110 Nm.
Krok 85
Zamontuj osłonę wahacza poprzecznego.
Krok 86
Zabezpiecz wszystkie łączenia wahacza.Zabezpiecz mocowania kolumny amortyzatora.Zastosuj smar miedziany.
Krok 87
Nasmaruj powierzchnię, gdzie tarcza hamulcowa styka się z felgą.Zastosuj smar miedziany.
Krok 88
Wyczyść powierzchnię tarczy hamulcowej.Skorzystaj ze środka do czyszczenia hamulców.
Wymiana: sprężyny zawieszenia – BMW E39. AUTODOC zaleca:
Po zastosowaniu spreju, zaczekaj kilka minut.
Krok 89
Zainstaluj koło.
AUTODOC poleca:
Ważne! Przytrzymaj koło podczas wkręcania śrub mocujących. BMW E39
Krok 90
Wkręć śruby koła.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.
Krok 91
Spuść samochód i, działając w porządku krzyżowym, zaciągnij bolce mocujące koła.Skorzystaj z nasadki udarowe do kół #17.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 120 Nm.
Krok 92
Usuń podnośniki oraz kliny.
Krok 93
Dokręć górny zaczep mocowania sprężyny amortyzatora.Skorzystaj z nasadki o numerze #13.Skorzystaj z klucza dynamometrycznego.Dokręć do go momentu 24 Nm.
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Zainstaluj aplikację AUTODOC CLUB!
Twój osobisty menedżer wydatków na samochód, wskazówki serwisowe, przypomnienia o zbliżających się terminach i interwałach serwisowych, instrukcje samodzielnej naprawy - wszystko to w Twoim telefonie
Skanuj
Aby pobrać aplikację:
- zeskanuj kod QR
- pobierz z App Store
- pobierz z Google Play
Wskazówki i triki dotyczące BMW 5 Sedan (E39)
Zobacz więcej
Jak wymienić szpilkę koła? | Wskazówki od AUTODOC
Jak pomalować zacisk hamulcowy | Wskazówki od AUTODOC
Wymiana płynu do wspomagania kierownicy | Wskazówki od AUTODOC
Rzeczy, których nigdy nie należy robić z manualną skrzynią biegów | Wskazówki od AUTODOC
Najczęściej wymieniane części samochodowe w BMW 5 SERIES