
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Do czego służy olej przekładniowy?
Główną funkcją oleju stosowanego w manualnych skrzyniach biegów, skrzyniach rozdzielczych i mechanizmach różnicowych jest smarowanie ruchomych elementów powyższych mechanizmów. Chroni on stykające się ze sobą elementy przed zużyciem ściernym. Dzięki smarowaniu części poruszają się płynniej, co przyczynia się do lepszej wydajności zużycia paliwa przez pojazd. Poza tym olej usuwa ciepło i produkty zużycia z par ciernych, a powłoka oleju powstała na powierzchni części zapobiega ich korozji.
Olej przekładniowy spełnia te same funkcje w automatycznych skrzyniach biegów, a także służy do przenoszenia momentu obrotowego z koła zamachowego silnika na wały skrzyni biegów.
Skąd mam wiedzieć, kiedy należy wymienić olej przekładniowy?
Zaleca się wymianę oleju w manualnych skrzyniach biegów średnio co 90 000 do 100 000 kilometrów. Olej w półautomatycznych skrzyniach biegów ma krótszą żywotność - około 50 000 do 60 000 kilometrów. Jeśli samochód jest używany do jazdy w trudnych warunkach, na przykład do jazdy terenowej, może być konieczna częstsza wymiana. W każdym przypadku interwał wymiany oleju jest regulowany przez producenta i podany w instrukcji obsługi pojazdu. W automatycznych skrzyniach biegów szarpanie podczas zmiany biegów może wskazywać na konieczność wymiany oleju przekładniowego.
Co się stanie, jeśli nie wymienię oleju przekładniowego?
Z czasem olej przekładniowy utlenia się, co wpływa negatywnie na jego właściwości smarne i antykorozyjne. Ponadto zanieczyszczają go opiłki metalu, które działają jak materiał ścierny i przyspieszają zużycie części. Częste poślizgi kół mogą spowodować gromadzenie się w nim osadów węglowych. To wszystko prowadzi do szybkiego zużycia elementów skrzyni biegów, zmniejsza wydajność paliwową pojazdu i utrudnia zmianę biegów.
Jakiego koloru jest olej przekładniowy?
Nowy olej przekładniowy jest najczęściej czerwony, żółty lub pomarańczowy. Jednakże podczas pracy może się stać ciemnoczerwony lub brązowy. Ciemnienie oleju przekładniowego nie zawsze wskazuje na jego zły stan. Jeśli jest przejrzysty, nie posiada charakterystycznego zapachu spalenizny, widocznych zabrudzeń i nieczystości, nadal można z niego korzystać. Z kolei wyjątkowo mętny, ciemny olej o silnym zapachu spalenizny i widocznych zanieczyszczeniach mechanicznych oznacza, że należy go natychmiast wymienić, a także wskazuje na awarię skrzyni biegów.
Jakie są objawy niskiego poziomu oleju przekładniowego?
Szarpnięcia podczas zmiany biegów, zapach spalenizny, ześlizgiwanie się biegów (ześlizgiwanie się elementów ciernych przekładni), nietypowe dźwięki, a także opóźniona lub samoistna zmiana biegów - to wszystko może wskazywać na niski poziom oleju przekładniowego w automatycznych skrzyniach biegów. W samochodach z napędem na tylne koła, podczas jazdy pod górę lub podczas przyspieszania, do wnętrza przewodów olejowych może przedostać się powietrze. W wyniku tego ciśnienie oleju spada, połączenie z silnikiem ulega przerwaniu, a pojazd zwalnia. Niewystarczający poziom oleju może nawet spowodować zatrzymanie silnika. W niektórych przypadkach silnik kontynuuje pracę, jednak samochód nie porusza się.
Niski poziom oleju w manualnych skrzyniach biegów skutkuje trzaskami, szarpnięciami i wibracjami podczas zmiany biegów.
Sprawdź poziom oleju, aby upewnić się, że problem jest spowodowany zbyt niskim poziomem oleju przekładniowego. Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów są zazwyczaj wyposażone w bagnet do tego celu. W niektórych pojazdach trzeba będzie odkręcić korek wlewu miski olejowej skrzyni biegów. Korek wlewu w samochodach z manualnymi skrzyniami biegów może znajdować się zaraz za przednim, lewym kołem. Bardziej szczegółowe instrukcje dotyczące sprawdzania poziomu oleju w samochodzie można znaleźć w jego instrukcji obsługi.
Czy wymiana oleju przekładniowego jest skomplikowana?
Tak, ta procedura jest dość pracochłonna i w większości przypadków wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Ponadto skrzynia biegów powinna zostać przepłukana przed wlaniem świeżego oleju przekładniowego w celu usunięcia osadów węglowych, pozostałości i produktów zużycia stykających się elementów. W tym celu stosuje się specjalne dodatki.
Czas wykonania tej procedury zależy od rodzaju wymiany oleju: może być częściowa lub całkowita. Częściowa wymiana obejmuje spuszczenie jedynie niewielkiej ilości oleju. Proces zajmuje około 1 godziny i nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Niemniej jednak częściowa wymiana jest mniej skuteczna. Całkowita wymiana oleju wymaga specjalistycznego sprzętu i zajmuje około 3 godzin.