Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie funkcje spełnia olej przekładniowy?
Główną funkcją oleju stosowanego w manualnych skrzyniach biegów, skrzyniach rozdzielczych i mechanizmach różnicowych jest smarowanie ruchomych elementów wymienionych mechanizmów. Chroni on elementy stykające się ze sobą przed zużyciem ściernym. Dzięki smarowaniu części poruszają się płynniej, co przyczynia się do lepszej wydajności zużycia paliwa przez pojazd. Poza tym olej usuwa ciepło i produkty zużycia z par ciernych, a warstwa oleju powstała na powierzchni części zapobiega ich korozji.
Olej przekładniowy spełnia te same funkcje w automatycznych skrzyniach biegów. Oprócz tego służy do przenoszenia momentu obrotowego z koła zamachowego silnika na wałki skrzyni biegów.
Jak stwierdzić, czy nadszedł czas na wymianę oleju?
Zaleca się wymianę oleju w manualnych skrzyniach biegów po każdorazowym przejechaniu średnio od 90 000 do 100 000 kilometrów. Płyn roboczy znajdujący się w półautomatycznych skrzyniach biegów posiada krótszą żywotność - około 50 000 - 60 000 kilometrów. Jeśli samochód jest używany do jazdy w trudnych warunkach, na przykład do jazdy terenowej, możliwe że będzie wymagana częstsza wymiana. W każdym przypadku interwał wymiany oleju jest określony przez producenta i podany w instrukcji obsługi pojazdu. W automatycznej skrzyni biegów szarpanie podczas zmiany biegów może oznaczać konieczność wymiany płynu przekładniowego.
Co się stanie, gdy nie dokonam wymiany?
Z biegiem czasu olej przekładniowy utlenia się, co negatywnie wpływa na jego właściwości smarne i antykorozyjne. Ponadto zanieczyszczają go opiłki metalu, które działają jak materiał ścierny i przyspieszają zużycie elementów silnika. Częsty poślizg koła może spowodować gromadzenie się w osadów węglowych. To wszystko prowadzi do szybkiego zużycia elementów skrzyni biegów, zmniejszenia wydajności paliwowej i utrudnionej zmiany biegów.