
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Co się stanie, gdy poduszki silnika ulegną uszkodzeniu?
Poduszki silnika zapobiegają przenoszeniu wibracji spowodowanych pracą silnika na nadwozie samochodu i jego podzespoły. Co więcej, zapewniają solidne mocowanie silnika. Z tego względu jeśli poduszki uległy uszkodzeniu, wszystkie wibracje, wstrząsy i uderzenia przenoszone są na nadwozie samochodu. Wpływa to na komfort jazdy autem i skraca żywotność wielu istotnych podzespołów samochodowych.
Czy można jeździć samochodem z uszkodzoną poduszką silnika?
Zależy to od rodzaju usterki. Zazwyczaj poduszki silnika zużywają się stopniowo. Ich nieznaczne zużycie samoczynnie przejawia się zwiększonymi wibracjami przenoszonymi na nadwozie, kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Jeśli zauważysz wspomniane objawy, nie oznacza to, że musisz od razu wymieniać te elementy. Należy jednak wziąć pod uwagę, że wkrótce będą one wymagały wymiany. Jeśli z kolei element gumowy jest całkowicie pęknięty i oderwany od części metalowej lub mocowania są złamane, poduszki należy natychmiast wymienić. W takim przypadku jazda samochodem może spowodować uszkodzenie innych istotnych układów i podzespołów, jak na przykład przeguby homokinetyczne.
Czy wymiana poduszek silnika jest trudnym zadaniem?
Złożoność tej procedury zależy od konstrukcji samochodu, budowy komory silnika i miejsca montażu wymienianego elementu. Na przykład górne poduszki znajdują się w dość łatwo dostępnym miejscu, dlatego ich wymiana zazwyczaj nie powoduje żadnych problemów. Aby wymienić dolne poduszki, należy podeprzeć (podnieść) cały silnik. Filmy instruktażowe od AUTODOC CLUB pomogą Ci samodzielnie poradzić sobie z wymianą.
Dlaczego poduszki silnika ulegają uszkodzeniu?
Z czasem ich gumowe elementy twardnieją, tracą swoją elastyczność i pękają. Wystawienie części na działanie oleju, płynu chłodniczego i innych płynów technicznych przyspiesza ten proces. Dlatego też wycieki w komorze silnika mogą znacznie skrócić żywotność poduszek silnika. Co więcej, elementy mogą ulec przedwczesnemu zepsuciu wskutek błędów montażowych. Inne szkodliwe czynniki dla tych elementów to agresywny styl jazdy, jazda po nieutwardzonych nawierzchniach drogowych i awarie zawieszenia, przez które poduszki muszą pracować pod większym obciążeniem.
Wysokiej jakości poduszki silnika powinny starczyć na około 100 000 kilometrów. Ilość elementów do zamontowania zależy od konstrukcji silnika i miejsca montażu skrzyni biegów. Zazwyczaj stosuje się 3-5 poduszek. Niektóre z nich są wspólne dla silnika i skrzyni biegów. W instrukcji obsługi samochodu można znaleźć szczegółowe informacje na temat liczby elementów zamontowanych w wersji Twojego auta.
Jakie są objawy zużycia poduszek silnika?
Zużyte elementy mniej skutecznie pochłaniają wibracje, które pojawiają się podczas pracy silnika. Z tego względu wibracje można wyczuć na nadwoziu samochodu, kierownicy i dźwigni zmiany biegów. W niektórych przypadkach, jeśli zużyciu uległa poduszka silnika zamontowana od strony skrzyni biegów, może pojawić się problem z wypadaniem biegu, a podczas przyspieszania autem usłyszysz stukanie ze skrzyni biegów. Podczas uruchamiania silnika możesz również zacząć odczuwać wstrząsy lub szarpnięcia, a podczas przyspieszania lub hamowania usłyszeć odgłosy stukania i trzaski. W samochodach z manualną skrzynią biegów zmiana biegów może być trudniejsza.
W niektórych przypadkach, na przykład gdy silnik całkowicie odłączy się od poduszki, moment obrotowy jest mniej skutecznie przenoszony na koła ze względu na jego przemieszczenie. Kierowca odczuwa to jako utratę mocy i ogólnie zmniejszoną dynamikę pojazdu.
Uszkodzone poduszki mogą powodować zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki „Check Engine” w niektórych samochodach. Najczęściej jednak świecąca się kontrolka jest związana z awarią wewnętrznych elementów silnika, problemami z tworzeniem i zapłonem mieszanki paliwowo-powietrznej, a nie ze stanem technicznym poduszek. Sprawdzenie ich jest w tym przypadku tylko jednym z koniecznych kroków do ustalenia usterki.
Właściciele samochodów często zadają sobie pytanie, czy uszkodzone poduszki silnika powodują nierówną pracę silnika na biegu jałowym. Elementy te służą pochłanianiu drgań i nie wpływają na pracę silnika. Z tego względu jeśli nie ma żadnych problemów z silnikiem, powinien on działać prawidłowo we wszystkich trybach roboczych. Z drugiej strony kierowcy mogą odczuwać wibracje przenoszone na nadwozie samochodu jako niestabilną pracę silnika na biegu jałowym.