Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie są objawy uszkodzenia zacisku hamulcowego?
Awarię tej części można rozpoznać ze względu na zmniejszoną skuteczność hamowania, przegrzewanie się tarczy hamulcowej, a także piszczenie i wibracje zacisku podczas jazdy samochodem. Podczas hamowania samochód może ściągać na jedną ze stron. Czasami można poczuć zapach spalenizny. Przegląd może wykazać nieszczelność zacisku hamulcowego. Kołysząc zaciskiem, łatwo wykryć luzy na sworzniach prowadzących.
Czy zaciski hamulcowe trzeba wymieniać parami?
Wymiana zacisków hamulcowych parami nie jest konieczna. Te części są dość wytrzymałe i wymienia się je w razie ich uszkodzenia. Niemniej jednak jeśli podczas naprawy zamierzasz zamontować również nowe klocki hamulcowe, pamiętaj, że będzie trzeba wtedy wymienić je zestawem na osi.
Jakie są oznaki zablokowanego zacisku hamulcowego?
Jeśli zacisk hamulcowy zablokował się, samochód zacznie ściągać na jedną ze stron po wciśnięcia pedału hamulca. Dzieje się tak dlatego, że klocek hamulcowy znajdujący się w wadliwym elemencie ociera o tarczę, powodując, że koła obracają się z różnymi prędkościami. Poza tym tarcza może się przegrzewać, co widać natychmiast po zatrzymaniu samochodu: jest czerwona i gorąca. Po zwolnieniu pedału hamulca słychać piski i grzechotanie, a sam pedał może opadać do podłogi.
Zatarcie zacisku hamulcowego może być spowodowane uszkodzeniem sworzni prowadzących i tłoczków. Prowadnice psują się zazwyczaj wskutek przetarcia osłon przeciwpyłowych, które nie są w stanie zapobiegać przedostawaniu się brudu i wilgoci do wnętrza mechanizmu oraz wyciekowi smaru. Powoduje to zużycie ścierne, przegrzanie, korozję części, co z czasem prowadzi do ich zablokowania. Te same konsekwencje mogą być wynikiem używania nieodpowiedniego smaru, który po zestaleniu blokuje ruch tych części.
Tłoczki zazwyczaj ulegają zatarciu w związku ze zużyciem ich osłon przeciwpyłowych, co powoduje szkodliwe działanie brudu, wilgoci i środków przeciwoblodzeniowych, prowadząc w konsekwencji do ich korozji. Czasami tłoczek ulega zatarciu wskutek przesunięcia spowodowanego błędem montażowym lub zwiększoną szczeliną pomiędzy ściankami zacisku a tłoczkiem spowodowaną naturalnym zużyciem.
Te usterki należy natychmiast usunąć zaraz po ich wykryciu. Jazda z zatartym mechanizmem grozi przedwczesnym zużyciem i wypaczeniem tarcz hamulcowych, przedwczesnym zużyciem ściernym klocków hamulcowych, przegrzaniem całego układu hamulcowego, zagotowaniem płynu hamulcowego, a w konsekwencji utratą jego właściwości użytkowych. Zużycie paliwa również może wzrosnąć. Opony zaczną się nierównomiernie zużywać. Silnik i skrzynia biegów pracują pod większym obciążeniem.
Czy wymiana zacisków hamulcowych jest trudna?
Poziom trudności ich demontażu i montażu zależy głównie od konstrukcji Twojego samochodu. Przeciętnie wymiana jednego elementu trwa 1-5 godzin. Niemniej jednak powinna zostać przeprowadzona przez profesjonalistę. Po zamontowaniu nowej części należy odpowietrzyć układ hamulcowy. Ważne jest, aby wykonać tę procedurę prawidłowo, gdyż od tego zależy skuteczność hamowania.
Prosimy zauważyć, że nie zawsze niezbędna jest wymiana całego zacisku. W większości przypadków problem można rozwiązać za pomocą specjalnego zestawu naprawczego, wymieniając tłoczki, sworznie prowadzące, osłony przeciwpyłowe i uszczelki. Naprawę zacisku zaleca się również powierzyć specjaliście.