Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Jakie są objawy uszkodzenia termostatu?
Jeśli termostat ulegnie awarii, osiągnięcie przez silnik temperatury roboczej może zająć wiele czasu, lub wręcz przeciwnie silnik może szybko się przegrzać. Podczas przyspieszania temperatura silnika może gwałtownie spaść, a następnie gwałtownie wzrosnąć zaraz po zatrzymaniu samochodu. Ogrzewanie wnętrza staje się mniej wydajne. Kolejną oznaką uszkodzenia termostatu jest temperatura dolnej rury chłodnicy: jeśli nagrzeje się zaraz po uruchomieniu silnika, oznacza to, że zawór urządzenia zablokował się w pozycji otwartej. Z kolei gdy rura jest zimna po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej, oznacza to, że zawór zablokował się w pozycji zamkniętej.
W niektórych przypadkach uszkodzony termostat może spowodować zapalenie się kontrolki „Check Engine” na desce rozdzielczej. Skanowanie diagnostyczne może ujawnić odpowiedni kod błędu. Nie dzieję się tak jednak we wszystkich przypadkach, dlatego należy wciąż uwzględnić opisane powyżej objawy.
Zdarza się, że silnik w ogóle się nie uruchomi, jeśli urządzenie jest uszkodzone. Dotyczy to na przykład samochodów marki MINI, które posiadają termostaty z wbudowanymi czujnikami temperatury płynu chłodzącego. Jeśli czujnik ulegnie awarii, silnik odpali się, ale zaraz potem zgaśnie. Czasami sterownik silnika (ECU) blokuje rozruch silnika.
Jak naprawić zablokowany termostat?
Jeśli w trakcie skanowania diagnostycznego znajdziesz kod błędu wskazujący na zablokowanie termostatu, wymień go. Jest to jedyny sposób na usunięcie usterki.
Czy można jeździć samochodem z uszkodzonym termostatem?
Nie, nie można. Termostat powinien być w pełni sprawny, gdyż bezpośrednio od niego zależy praca układu chłodzenia. Jeśli zawór jest zablokowany w pozycji otwartej, płyn chłodniczy będzie krążył w dużym obiegu, co znacznie wydłuży czas nagrzewania się silnika. Zwiększa to zużycie silnika i obciąża układ smarowania. Jeśli zawór termostatu jest zablokowany w pozycji zamkniętej, płyn chłodniczy nie przepływa do chłodnicy i nie jest schładzany, co powoduje przegrzanie silnika.
Jaki problem może wystąpić w silniku, jeśli termostat zostanie zamontowany do góry nogami?
Urządzenie powinno zostać zainstalowane dokładnie w pozycji podanej przez producenta samochodu. Jeśli część została zamontowana do góry nogami, zawór będzie działał nieprawidłowo, co może doprowadzić do zagotowania się płynu chłodniczego, ponieważ będzie on krążył wyłącznie w małym obiegu. Może to doprowadzić do przegrzania silnika.
Dlaczego mój samochód przegrzewa się, gdy ma zainstalowany nowy termostat?
Możliwe, że nowe urządzenie nie zostało sprawdzone przed montażem i zakupiono uszkodzoną lub złej jakości część. Ten sam problem może być także spowodowany niewłaściwym montażem urządzenia. Jeśli jesteś pewien, że część jest w pełni sprawna i prawidłowo zainstalowana, oznacza to, że przyczyna przegrzewania się silnika leży gdzieś indziej. Może to być np. zatkana chłodnica, występowanie korków powietrznych w układzie lub krytycznie niski poziom płynu chłodniczego. W niektórych przypadkach problem z przegrzewaniem występuje nawet w prawidłowo funkcjonującym układzie chłodzenia. Dzieje się tak, na przykład gdy uszczelka głowicy cylindrów jest przetarta, dochodzi do wydmuchiwania gazów spalinowych lub problemów z wtryskiem paliwa, tworzeniem się mieszanki paliwowo-powietrznej lub zapłonem.
Czy podczas wymiany termostatu muszę spuścić płyn chłodniczy?
Tak, w większości przypadków należy spuścić płyn chłodniczy przed montażem nowego urządzenia. Jeśli niedawno wymieniłeś płyn chłodniczy i chcesz go ponownie użyć, przygotuj czysty pojemnik przed rozpoczęciem pracy. Niektórym właścicielom samochodów udaje się częściowo spuścić płyn chłodniczy przez przewód termostatu. Niemniej jednak w tym przypadku istnieje ryzyko rozlania płynu w komorze silnika i uszkodzenia elementów elektrycznych. Dlatego znacznie wygodniej i bezpieczniej całkowicie usunąć płyn z układu chłodzenia.