Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty
Skąd wiadomo, że pompa wody nie działa?
Pośrednimi objawami zepsutej pompy są niezwykle wysoka temperatura silnika i wyraźny zapach płynu chłodniczego w kabinie pasażerskiej. Gdy łożysko zaczyna się zużywać, spod maski samochodu można usłyszeć buczenie, zgrzytanie lub piszczenie. Następnie elementy podzespołu zaczynają grzechotać. Mogą również pojawiać się nietypowe odgłosy, gdy wirnik jest przekrzywiony.
Jeśli wykryjesz jakikolwiek z wyżej wymienionych objawów, dokonaj przeglądu wizualnego pompy. Wyciek z miejsca jej montażu lub z obudowy wskazuje na awarię podzespołu. Należy również sprawdzić jej łożysko. W tym celu poruszaj kołem pasowym pompy. Nie powinno być na nim żadnych odczuwalnych luzów.
Uszkodzona lub niesprawna pompa nie jest w stanie wytworzyć wymaganego ciśnienia w układzie chłodzenia. Może to prowadzić do przegrzania silnika. Jeśli podzespół straci szczelność, płyn chłodniczy zacznie z niego wyciekać. Niewystarczająca ilość płynu chłodniczego również może spowodować przegrzanie silnika. Nie powinieneś kontynuować jazdy autem, jeśli poziom płynu chłodniczego w Twoim samochodzie jest krytycznie niski. Uszkodzenie łożyska pompy może spowodować przedwczesne zużycie paska napędowego lub nawet jego zerwanie.
Jeśli pompa napędzana jest paskiem alternatora (paskiem wieloklinowym), akumulator nie będzie się ładował, gdy pasek się zerwie, a niektóre inne urządzenia, takie jak hydrauliczne wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja przestaną działać. Jeśli jednak pompa układu chłodzenia napędzana jest paskiem lub łańcuchem rozrządu, jego zerwanie doprowadzi do znacznie poważniejszych konsekwencji. W tym przypadku istnieje na przykład ryzyko zniszczenia zaworów, pęknięcia tłoka, uszkodzenia wałka rozrządu oraz jego łożysk, zniekształcenia lub pęknięcia głowicy cylindrów.
Czy można jeździć samochodem bez pompy wody?
Nie, nie można. Pompa wody jest kluczowym elementem układu chłodzenia, a jej awaria prowadzi do przegrzania i poważnego uszkodzenia silnika. Co więcej, pod względem konstrukcyjnym samochód nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować bez pompy wody: jej koło pasowe jest kluczowym elementem układu rozrządu lub napędu urządzeń pomocniczych. Bez tej części nie jest możliwe zapewnienie prawidłowego napięcia pasków napędowych.
Czy trzeba wymienić pompę wody wraz z paskiem rozrządu?
Tak. Pompę wody, pasek rozrządu i koła pasowe zawsze należy wymieniać jednocześnie. Te części samochodowe mają mniej więcej taką samą żywotność. Nawet najdrobniejsze defekty tych elementów są niedopuszczalne, ponieważ stan techniczny silnika zależy bezpośrednio od układu rozrządu.
Co powoduje awarię pompy wody?
Używanie kiepskiej jakości płynu chłodniczego lub brak jego terminowej wymiany może doprowadzić do przedwczesnego zużycia uszczelnień, powodując nieszczelność całego urządzenia. Aby uniknąć uszkodzenia uszczelnień, nie należy dopuścić do pracy pompy bez płynu chłodniczego nawet przez krótki czas. Wycieki spod uszczelnienia wału powodują wypłukiwanie smaru z łożysk wału, a w konsekwencji ich szybkie zepsucie. Poza tym łożyska mogą ulec awarii, gdy koła pasowe są źle ustawione lub pasek napędowy jest zbyt mocno napięty. Z tych samych przyczyn może dojść do uszkodzenia wału napędowego pompy.
Co więcej, zanieczyszczenia, brud i różne dodatki (np. preparat eliminujący wycieki z chłodnicy) zawarte w płynie chłodniczym sprzyjają zużyciu stykających się części, tworzeniu się osadów na wirniku i stają się przyczyną korozji.
Jak długo zajmuje wymiana paska rozrządu i pompy wody?
Montaż nowych części może zająć od 3 do 10 godzin, a czasami jeszcze dłużej. Trudność wykonania tej procedury zależy od konstrukcji pojazdu, liczby podzespołów dodatkowych i budowy komory silnika.
W niektórych przypadkach zaleca się wymianę termostatu podczas montażu nowej pompy wody. Wielu kierowców zastanawia się, czy jest to uzasadnione, czy też nie.
Z reguły, w przeciwieństwie do paska napędowego i kół pasowych, montaż nowego termostatu podczas wymiany pompy wody nie jest konieczny. Co więcej, jego żywotność jest około 1,5 razu dłuższa niż żywotność samej pompy. Niemniej jednak w przypadku niektórych silników w samochodach marki Volkswagen, Vauxhall i Opel wymiana termostatu jest zalecana. We wspomnianych autach termostat jest zamontowany bezpośrednio za napędem układu rozrządu. Tak więc, aby uzyskać dostęp do tej części, trzeba rozebrać cały układ rozrządu. Ponadto części te nie mogą być ponownie użyte, dlatego należy je wymienić, nawet jeśli nie są uszkodzone. Z tego względu wymiana termostatu w takich przypadkach jest rozsądnym rozwiązaniem.
Czy trzeba spuścić płyn chłodniczy, aby wymienić pompę wody?
Zazwyczaj po odłączeniu przewodu od pompy wycieka z niego duża ilość płynu chłodniczego. Dlatego dużo lepszym pomysłem jest wcześniejsze spuszczenie płynu chłodniczego do pojemnika, aby uniknąć zachlapania komory silnika i rozlania substancji toksycznych. Upewnij się, że pojemnik jest czysty, jeśli planujesz ponownie użyć płyn chłodniczy.
Czy uszkodzona pompa wody może spowodować nierówną pracę silnika na biegu jałowym?
Nie, gdyż niestabilna praca silnika na biegu jałowym jest spowodowana innymi usterkami i nie jest związana z awarią pompy wody.