Gdy zobaczysz diagnostyczny błąd P0108 oznacza to, że obwód ciśnienia absolutnego/barometrycznego kolektora zarejestrował zbyt wysokie napięcie wejściowe. Informuje to o tym, że zarejestrowany zbyt wysokie ciśnienie lub że czujnik jest uszkodzony. Możliwe są też inne przyczyny takiej awarii (awaria czujników MAP, TPS, uszkodzone złącza, niskie ciśnienie paliwa, zatkany katalizator). Numer kodu P0108 mówi o usterce, która uniemożliwi prawidłowe dopasowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej, co spowoduje duże zaburzenia w pracy silnika. Zauważysz mniejszą moc pojazdu, falujące obroty, a czasem także gasnący silnik. Usterka prawdopodobnie nie unieruchomi auta, jednak długotrwała jazda jest niezalecana, gdyż może doprowadzić do awarii jednostki napędowej.
Przyczyny błędu P0108Sprawdź online, jakie mogą być przyczyny błędu P0108:
Powyższe przyczyny należą do potencjalnych, a numer kodu P0108 traktuj jak wskazówkę. To ogólny numer kodu diagnostycznego.
Objawy błędu P0108Przeczytaj, jakie są wymierne objawy błędu P0108:
Powyższe objawy nie zawsze mają taką samą intensywność.
Zalecane sposoby naprawy błędu P0108Sprawdź, jakie są zalecane sposoby naprawy błędu P0108:
Powyższe sposoby naprawy musi poprzedzić dokładna diagnostyka. Błąd P0108 może generować też inne błędy diagnostyczne.
Pojawienie się kodu P0108 oznacza, że doszło do wykrycia zbyt dużego napięcia w czujniku ciśnienia absolutnego w kolektorze. Może to wynikać z uszkodzenia samego czujnika MAF, innych czujników, takich jak TPS, BARO, MAP, awarii przewodu podciśnienia, uszkodzenia układu zasilania czujników. Najczęściej ulega awarii czujnik MAF lub element układu dolotowego (nieszczelność).
Błąd P0108 wpływa negatywnie na pracę jednostki napędowej poprzez zakłócenie dopasowania odpowiedniej proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Skutkuje to zmniejszoną mocą silnika, trudnościami w przyspieszaniu, zwiększonym zużyciem paliwa, a czasem nawet gaśnięciem silnika i niestabilnymi obrotami.
Aby wyeliminować błąd P0108, zazwyczaj konieczne jest wyeliminowanie nieszczelności w układzie dolotowym lub wymiana czujnika MAF.
Czy kod P0108 może sam zniknąć? Sam kod nie zniknie, ale jeśli pojawił się zaraz po uruchomieniu samochodu i nie zaobserwowałeś żadnych objawów, możliwe jest, że wystarczy zresetować błąd. Jednak po ponownym uruchomieniu silnika, jeśli kod powróci, wskazuje to na rzeczywistą usterkę, którą trzeba naprawić.
Choć awaria niekoniecznie unieruchamia pojazd (w większości przypadków), długotrwała jazda jest niezalecana ze względu na znaczne obciążenie jednostki napędowej. Choć nie ma natychmiastowej potrzeby zatrzymania się, zaleca się szybkie skonsultowanie się z warsztatem mechanicznym.
Koszt naprawy związanej z błędem P0108 zazwyczaj nie jest wysoki. W większości przypadków wystarcza wymiana czujnika MAF lub naprawa układu dolotowego powietrza, kosztująca od 300 do 500 zł. W sporadycznych sytuacjach, gdy usterka dotyczy innych części, koszty mogą wynieść średnio do 1000 zł.
Błąd P0108 - Czujnik ciśnienia absol. kolektora/ciśnienia atmosferycznego – wysoki sygnał wejściowy może wystąpić w każdym samochodzie, ale najczęściej jest spotykany w następujących samochodach:
Jeśli w Twoim samochodzie pojawi się kod P0108, upewnij się, że diagnostyka została przeprowadzona prawidłowo i że błąd jest nadal aktualny. Sprawdź, czy występują objawy związane z problemem i przeanalizuj możliwości jego rozwiązania.
Zadawaj pytania lub dziel się swoim doświadczeniem w zakresie napraw na forum samochodowym. Subskrybuj aktualizacje, aby nie przegapić nowych poradników.
Aby pobrać aplikację:
Śledzi wydatki na auto, prowadzi książkę serwisową, harmonogram wymiany i zapisuje ulubione materiały, notatki i dokumenty