Wyświetlany jest kod błędu P0455 i zapala się lampka kontrolna silnika - co to oznacza?
System OBD wykrył poważną nieszczelność w układzie kontroli emisji par paliwa (EVAP). Ten kod DTC P0455 wskazuje na znaczną nieszczelność, która uniemożliwia systemowi wytworzenie wymaganego podciśnienia. U różnych producentów ten kod błędu może być również określany jako "Evaporative Emission Control System Leak Detected (gross leak)".
Co może powodować ten kod błędu?
- Uszkodzony lub brakujący korek wlewu paliwa
- Uszkodzone przewody paliwowe w układzie EVAP
- Uszkodzony zawór upustowy (zawór upustowy)
- Nieszczelny zawór odpowietrzający pochłaniacza węgla aktywnego
- Pęknięcia w pojemniku z węglem aktywnym
- Uszkodzone przewody podciśnieniowe
- Uszkodzona pompa paliwa lub jej uszczelki
- Skorodowane lub poluzowane zaciski przewodów
- Nieszczelny zbiornik paliwa
- Uszkodzony czujnik ciśnienia w układzie EVAP
Jakie objawy występują równolegle z kodem błędu P0455?
- Zapach paliwa: zapach benzyny, szczególnie podczas tankowania lub gdy silnik jest ciepły.
- Zwiększone zużycie paliwa: Zauważalnie wyższe zużycie paliwa z powodu utraty paliwa
- Problemy z rozruchem: Trudności z rozruchem zimnego silnika, zwłaszcza rano
- Utrata mocy: Zmniejszona moc silnika przy wyższych prędkościach obrotowych
- Lampka kontrolna silnika: Stale świecąca lampka kontrolna silnika
- Problemy z testem emisji spalin: Pojazd nie przechodzi testu emisji spalin
Jak można usunąć problem z kodem błędu P0455?
- Naprawa wymaga systematycznego sprawdzania całego układu EVAP, zaczynając od najprostszych rozwiązań.
- Sprawdź i wymień korek wlewu paliwa: Sprawdź korek wlewu gazu pod kątem pęknięć lub uszkodzonych uszczelek i wymień go w razie potrzeby - jest to najczęstsze i najbardziej opłacalne rozwiązanie
- Sprawdź przewody EVAP pod kątem wycieków: Dokonaj oględzin wszystkich przewodów podciśnieniowych i wymień wszystkie uszkodzone lub porowate węże.
- Przetestuj i wymień zawór upustowy: Sprawdź działanie zaworu za pomocą multimetru i wymień go, jeśli jest uszkodzony.
- Wymień pojemnik na węgiel aktywny i zawór upustowy: Sprawdź pojemnik na węgiel aktywny pod kątem pęknięć i zawór odpowietrzający pod kątem prawidłowego działania, wymień oba elementy, jeśli są uszkodzone.
- Zleć profesjonalną kontrolę szczelności zbiornika paliwa: Zleć wykonanie testu ciśnieniowego zbiornika w specjalistycznym warsztacie i uszczelnij wszelkie wycieki lub wymień zbiornik.
- Wykonaj pełną diagnostykę układu EVAP wraz z testem dymu: Wynajmij warsztat samochodowy do przeprowadzenia profesjonalnego testu dymu, aby zlokalizować i naprawić nawet najmniejsze nieszczelności.
FAQ - Często zadawane pytania dotyczące kodu DTC P0455
Czy mogę kontynuować jazdę z kodem błędu P0455?
Na krótką metę tak, ale nie jest to zalecane. Kod P0455 oznacza poważną nieszczelność w układzie EVAP, co prowadzi do strat paliwa i zanieczyszczenia środowiska. Ponadto pojazd może nie przejść testu emisji spalin.
Ile kosztuje naprawa kodu błędu P0455?
Koszty różnią się znacznie w zależności od przyczyny: nowy korek wlewu paliwa kosztuje 15-30 euro, przewody EVAP 50-150 euro, zawór spłukujący 80-200 euro, podczas gdy uszkodzony zbiornik paliwa może kosztować 500-1500 euro.
Jak samodzielnie zidentyfikować przyczynę kodu błędu P0455?
Zacznij od wizualnej kontroli korka wlewu paliwa i powąchaj paliwo. Sprawdź widoczne przewody EVAP pod kątem pęknięć. Jednak do dokładnej diagnozy zwykle wymagany jest profesjonalny sprzęt.
Czy uszkodzony korek wlewu paliwa naprawdę może wywołać kod P0455?
Tak, uszkodzony lub nieprawidłowo zamontowany korek wlewu paliwa jest najczęstszą przyczyną tego kodu usterki EOBD. Uszczelka musi być nienaruszona, aby utrzymać wymagane podciśnienie w układzie.
Jak często występuje kod usterki P0455?
P0455 jest jednym z najczęstszych kodów usterek EVAP, ponieważ nawet niewielkie uszkodzenie układu może spowodować poważne nieszczelności. Ten kod usterki jest szczególnie powszechny w starszych pojazdach mających ponad 8 lat.
Czy kod usterki P0455 znika samoczynnie?
Nie, ten kod DTC nie znika automatycznie. System OBD stale wykrywa nieszczelność w układzie EVAP. Kod jest usuwany dopiero po udanej naprawie i kilku cyklach jazdy.