Wyświetlany jest kod błędu P0551 i zapala się lampka kontrolna silnika - co to oznacza?
System OBD/EOBD wykrył usterkę w układzie wspomagania kierownicy, a dokładniej usterkę czujnika ciśnienia wspomagania kierownicy lub jego obwodu. Ten kod DTC P0551 wskazuje na problem z pomiarem ciśnienia w układzie wspomagania kierownicy, co oznacza, że system sterowania silnikiem nie może prawidłowo reagować na siłę kierowania.
Co może powodować ten kod błędu?
- Uszkodzony czujnik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego
- Uszkodzone połączenia kablowe czujnika ciśnienia
- Skorodowane lub poluzowane połączenia wtykowe
- Uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego
- Niski poziom płynu wspomagania układu kierowniczego
- Zatkany filtr wspomagania układu kierowniczego
- Uszkodzona jednostka sterująca silnika (ECU)
- Uszkodzone przewody ciśnieniowe w układzie kierowniczym
Jakie objawy występują równolegle z kodem błędu P0551?
- Powolne działanie układu kierowniczego: Kierownicą obraca się trudniej, zwłaszcza przy niskich prędkościach lub podczas parkowania. Nieregularne wspomaganie układu kierowniczego: Wspomaganie układu kierowniczego działa nierównomiernie lub z przerwami. Problemy z pracą silnika na biegu jałowym: Silnik może pracować nierówno lub jego prędkość obrotowa może zmieniać się podczas kierowania. Gwizdy: Nietypowe odgłosy z komory silnika podczas kierowania. Zwiększone zużycie paliwa: Silnik musi pracować ciężej, aby zrekompensować brak wspomagania kierownicy.
Jak rozwiązać problem z kodem błędu P0551?
- Naprawa wymaga systematycznej diagnostyki układu wspomagania kierownicy w celu zidentyfikowania dokładnej przyczyny.
- Sprawdź i uzupełnij płyn w układzie wspomagania kierownicy: Sprawdź poziom płynu w zbiorniku wspomagania układu kierowniczego i w razie potrzeby uzupełnij odpowiednim płynem hydraulicznym
- Wymień czujnik ciśnienia: Wymień uszkodzony czujnik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego na nową oryginalną część i przeprogramuj jednostkę sterującą.
- Napraw połączenia kablowe: Sprawdź wszystkie przewody do czujnika ciśnienia pod kątem uszkodzeń i napraw lub wymień uszkodzone przewody.
- Wyczyść połączenia wtykowe: Usuń korozję z połączeń elektrycznych i przywróć pewny kontakt
- Wymień pompę wspomagania układu kierowniczego: Jeśli pompa jest uszkodzona, należy ją całkowicie wymienić i odpowietrzyć układ.
- Wymień filtr hydrauliczny: Wymień zatkane filtry w układzie wspomagania kierownicy i przepłucz układ.
FAQ - Często zadawane pytania dotyczące kodu DTC P0551
Czy mogę kontynuować jazdę z kodem błędu P0551?
Krótkie podróże są możliwe, ale układ kierowniczy będzie działał znacznie wolniej. Na dłuższych trasach istnieje ryzyko uszkodzenia silnika z powodu przeciążenia i zwiększone ryzyko wypadków z powodu utrudnionego kierowania.
Ile kosztuje naprawa kodu błędu P0551?
Koszty różnią się w zależności od przyczyny: wymiana czujnika 150-300 €, naprawa pompy 400-800 €, naprawa przewodu 100-250 €. Profesjonalna diagnoza kosztuje około 80-120 euro.
Jak rozpoznać uszkodzony czujnik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego z kodem P0551?
Typowe objawy to sztywność układu kierowniczego, nierównomierne wspomaganie kierownicy, gwizdanie podczas kierowania i świecąca się lampka kontrolna silnika wraz z kodem usterki P0551.
Czy mogę samodzielnie naprawić kod usterki P0551?
Możliwe jest wykonanie prostych czynności, takich jak sprawdzenie płynu lub wyczyszczenie połączeń wtykowych. Jednak wymiana czujnika i odpowietrzenie układu wymagają specjalistycznej wiedzy i specjalnych narzędzi.
Jak długo trwa naprawa kodu błędu P0551?
W zależności od przyczyny: wymiana płynu 30 minut, wymiana czujnika 1-2 godziny, naprawa pompy 3-5 godzin. Diagnostyka zajmuje dodatkowe 30-60 minut.
Czy kod błędu P0551 występuje częściej w określonych warunkach jazdy?
Tak, ten kod EOBD występuje częściej, zwłaszcza w częstym ruchu miejskim z wieloma manewrami kierownicą, w ekstremalnych temperaturach i w pojazdach o dużym przebiegu.