Wyświetlany jest kod błędu P0713 i świeci się lampka kontrolna silnika - co to oznacza?
System OBD/EOBD wykrył błąd czujnika temperatury automatycznej skrzyni biegów. Kod DTC P0713 wskazuje, że jednostka sterująca skrzyni biegów odbiera zbyt wysoki sygnał z czujnika temperatury oleju przekładniowego. W przypadku niektórych producentów ten kod błędu może być również określany jako "ATF Temperature Sensor Circuit High Input".
Co może powodować ten kod błędu?
- Uszkodzony czujnik temperatury oleju przekładniowego
- Uszkodzone okablowanie czujnika temperatury
- Skorodowane lub luźne połączenia wtykowe
- Zwarcie w kablu czujnika
- Uszkodzona jednostka sterująca skrzyni biegów (TCM)
- Przegrzanie oleju przekładniowego
- Zanieczyszczony lub stary płyn ATF
Jakie objawy występują równolegle z kodem błędu P0713?
- Problemy ze zmianą biegów: Automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi gwałtownie lub nieregularnie.
- Program pracy awaryjnej: Skrzynia biegów przełącza się w tryb bezpieczeństwa i zatrzymuje się na jednym biegu
- Opóźniona zmiana biegów: Wyraźnie zauważalne opóźnienia podczas zmiany biegów
- Przegrzanie: Nietypowo wysoka temperatura skrzyni biegów i możliwy zapach spalonego oleju.
- Utrata mocy: Zmniejszona wydajność jazdy i słabe przyspieszenie
Jak można usunąć problem z kodem błędu P0713?
- Naprawa kodu usterki P0713 wymaga systematycznej diagnostyki obwodu czujnika temperatury skrzyni biegów.
- Wymiana uszkodzonego czujnika temperatury płynu przekładniowego, w tym uszczelek i oczyszczenie obszaru czujnika.
- Naprawa lub wymiana uszkodzonego okablowania między czujnikiem a jednostką sterującą na odpowiednie kable samochodowe.
- Czyszczenie i odnowienie skorodowanych połączeń wtykowych za pomocą sprayu kontaktowego i nowych uszczelek.
- Kompletna wymiana płynu do automatycznej skrzyni biegów (ATF) wraz z filtrem i uszczelkami
- Przepłukanie układu chłodzenia skrzyni biegów w celu wyeliminowania problemów z przegrzaniem
- Wymiana jednostki sterującej skrzyni biegów w przypadku nieodwracalnych usterek elektronicznych.
FAQ - Często zadawane pytania dotyczące kodu DTC P0713
Czy mogę kontynuować jazdę z kodem błędu P0713?
Na krótkich dystansach jest to możliwe, ale kod P0713 może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Pojazd należy jak najszybciej oddać do warsztatu, ponieważ skrzynia biegów działa w trybie awaryjnym.
Ile kosztuje naprawa kodu błędu P0713?
Koszty różnią się w zależności od przyczyny: wymiana czujnika 150-300 €, naprawa okablowania 200-400 €, wymiana ATF 200-350 €. Koszty rzędu 800-1500 euro mogą zostać poniesione w przypadku usterek jednostki sterującej.
Jak długo trwa diagnoza P0713?
Diagnoza usterki EOBD o kodzie P0713 zajmuje zwykle 1-2 godziny. Faktyczna naprawa może zająć od 2 do 6 godzin, w zależności od przyczyny.
Czy P0713 może być spowodowany niewłaściwym olejem przekładniowym?
Tak, stosowanie niewłaściwych specyfikacji ATF lub przeterminowane wymiany oleju mogą wywołać kod błędu P0713. Ważna jest regularna konserwacja zgodnie ze specyfikacjami producenta.
Czy kod błędu P0713 występuje często?
Kod DTC P0713 występuje szczególnie w pojazdach o większym przebiegu. Automatyczne skrzynie biegów z przebiegiem ponad 150 000 km częściej wyświetlają ten kod z powodu zużycia.
Jakie szkody może spowodować kod P0713?
Nieleczony kod błędu P0713 może prowadzić do kosztownych uszkodzeń skrzyni biegów, ponieważ system zarządzania temperaturą nie działa prawidłowo. Przegrzanie może uszkodzić sprzęgła i zawory.