Wyświetlany jest kod błędu P1144 i świeci się lampka kontrolna silnika - co to oznacza?
Kod DTC P1144 jest wyzwalany przez system OBD/EOBD, jeśli sonda lambda przed katalizatorem (bank 1, czujnik 1) nie wykazuje wystarczającej aktywności lub nie przełącza się prawidłowo między bogatym a ubogim paliwem. Ten specyficzny dla producenta kod usterki występuje głównie w Fordach, Mazdach i niektórych innych pojazdach i wskazuje na problemy z kontrolą mieszanki paliwowo-powietrznej.
Co może powodować ten kod błędu?
- Uszkodzona sonda lambda przed katalizatorem
- Zanieczyszczona lub zatruta sonda lambda
- Uszkodzone kable lub połączenia wtykowe sondy lambda
- Uszkodzona grzałka sondy lambda
- Nieszczelności podciśnienia w układzie dolotowym
- Zablokowane zawory wtrysku paliwa
- Uszkodzona pompa paliwa lub niskie ciśnienie paliwa
- Zanieczyszczony czujnik masowego przepływu powietrza
- Uszkodzona jednostka sterująca silnika (ECU)
- Nieszczelności układu wydechowego przed sondą lambda
Jakie objawy występują równolegle z kodem błędu P1144?
- Wydajność silnika: Zmniejszona moc silnika i słabe przyspieszenie
- Zużycie paliwa: Zwiększone zużycie paliwa z powodu niedokładnego sterowania mieszanką
- Problemy z pracą na biegu jałowym: Niestabilna praca na biegu jałowym lub wahania obrotów biegu jałowego
- Emisja spalin: Zwiększony poziom zanieczyszczeń i niska emisja spalin
- Zachowanie podczas rozruchu: Trudny rozruch zimnego silnika lub przedłużające się rozgrzewanie.
- Hałas silnika: Nieregularna praca silnika lub szarpanie podczas jazdy
Jak można usunąć problem z kodem usterki P1144?
- Naprawa usterki o kodzie P1144 wymaga systematycznej diagnostyki układu sterowania mieszanką paliwowo-powietrzną.
- Wymień całkowicie sondę lambda przed katalizatorem (bank 1, czujnik 1), łącznie z nową uszczelką i profesjonalnym montażem z odpowiednim momentem dokręcenia.
- Sprawdzić wiązkę przewodów i połączenia wtykowe sondy lambda pod kątem uszkodzeń, korozji lub poluzowanych styków i w razie potrzeby naprawić lub wymienić.
- Zlokalizować i uszczelnić wycieki podciśnienia w całym układzie dolotowym, sprawdzając w szczególności węże, uszczelki i kolektor dolotowy.
- Wyczyść układ paliwowy, wymieniając filtr paliwa, czyszcząc zawory wtryskowe i sprawdzając ciśnienie paliwa.
- Wymontować czujnik masowego przepływu powietrza, wyczyścić go specjalnym środkiem czyszczącym lub całkowicie wymienić, jeśli jest bardzo zabrudzony.
- Sprawdź układ wydechowy pod kątem nieszczelności przed sondą lambda i zaspawaj nieszczelności lub wymień rury.
FAQ - Często zadawane pytania dotyczące kodu DTC P1144
Czy mogę kontynuować jazdę z kodem błędu P1144?
Krótkie podróże są możliwe, ale kod błędu P1144 powinien zostać niezwłocznie usunięty. Pojazd może emitować zwiększone ilości spalin i zużywać więcej paliwa. W przypadku znacznej utraty osiągów nie należy kontynuować jazdy.
Ile kosztuje naprawa kodu błędu P1144?
Koszt naprawy kodu P1144 różni się w zależności od przyczyny: Wymiana sondy lambda kosztuje 150-400 euro, naprawa przewodów 50-150 euro, a bardziej rozległe naprawy układu paliwowego mogą kosztować 200-600 euro.
Jak mogę samodzielnie usunąć kod błędu P1144?
Kod błędu EOBD P1144 można usunąć za pomocą skanera OBD, ale powróci on, jeśli podstawowy problem nie został rozwiązany. Przed skasowaniem kodu zalecana jest profesjonalna diagnostyka.
Czy kod błędu P1144 jest taki sam dla wszystkich producentów?
Nie, P1144 to kod DTC specyficzny dla producenta, który występuje głównie u Forda i Mazdy. Inni producenci mogą używać innych kodów dla podobnych problemów z aktywnością sondy lambda.
Jak długo trwa naprawa kodu usterki P1144?
Czas naprawy kodu usterki P1144 zależy od przyczyny: Wymiana sondy lambda zajmuje 1-2 godziny, podczas gdy bardziej szczegółowa diagnostyka i naprawa może zająć 3-5 godzin.
Czy uszkodzona sonda lambda może spowodować inne uszkodzenia?
Tak, trwale uszkodzona sonda lambda z kodem błędu P1144 może uszkodzić katalizator, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest optymalnie regulowana. Prowadzi to do kosztownych uszkodzeń układu wydechowego.