Wyświetlany jest kod błędu P1440 i zapala się lampka kontrolna silnika - co to oznacza?
DTC P1440 to specyficzny dla producenta kod błędu, który jest rozpoznawany przez diagnostykę OBD/EOBD i wskazuje na problem w układzie wentylacji zbiornika paliwa. Ten kod usterki dotyczy głównie systemu EVAP (Evaporative Emission Control System) i występuje szczególnie często w pojazdach Ford, gdzie wskazuje na usterkę w sterowaniu zaworem wentylacji zbiornika.
Co może powodować ten kod błędu?
- Uszkodzony zawór odpowietrzający
- Uszkodzone przewody podciśnieniowe w układzie EVAP
- Luźne lub skorodowane połączenia wtykowe
- Uszkodzony pochłaniacz węgla aktywnego
- Zablokowane przewody odpowietrzające
- Wadliwe oprogramowanie jednostki sterującej
- Nieszczelny korek wlewu paliwa
- Uszkodzony zbiornik paliwa
- Uszkodzone czujniki ciśnienia w układzie zbiornika paliwa
Jakie objawy występują równolegle z kodem błędu P1440?
- Problemy z rozruchem: Pojazd jest trudny do uruchomienia, zwłaszcza po zatankowaniu paliwa
- Nieregularna praca na biegu jałowym: Silnik pracuje nieregularnie na biegu jałowym
- Zapach paliwa: Zapach paliwa wokół pojazdu, zwłaszcza po zatankowaniu.
- Zwiększone zużycie paliwa: Zauważalnie wyższe zużycie paliwa niż zwykle
- Szarpanie podczas przyspieszania: Utrata mocy i nierówna praca silnika
- Lampka kontrolna silnika: Ciągle świecąca lub migająca lampka ostrzegawcza
Jak mogę naprawić problem z kodem usterki P1440?
- Naprawa kodu usterki P1440 wymaga systematycznej diagnostyki układu EVAP.
- Sprawdź zawór odpowietrzający zbiornika i wymień go całkowicie, jeśli jest uszkodzony, w tym uszczelki i przewody łączące
- Sprawdź wszystkie przewody podciśnieniowe układu EVAP pod kątem pęknięć, zatorów lub luźnych połączeń i wymień uszkodzone węże.
- Wyjmij i wyczyść pojemnik z węglem aktywnym lub wymień go na nowy, jeśli jest mocno zabrudzony.
- Sprawdź, wyczyść i dokręć połączenia elektryczne i wtykowe układu wentylacji zbiornika paliwa.
- Sprawdź korek zbiornika pod kątem prawidłowego dopasowania i nienaruszonej uszczelki, wymień w razie potrzeby.
- Zaktualizuj oprogramowanie jednostki sterującej lub wykonaj reset po naprawie
- Przeprowadź kompletny test szczelności układu EVAP za pomocą profesjonalnego urządzenia diagnostycznego.
FAQ - Często zadawane pytania dotyczące kodu DTC P1440
Czy mogę kontynuować jazdę z kodem błędu P1440?
Możliwa jest krótkoterminowa jazda z kodem P1440, ale powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu. Uszkodzony układ EVAP może prowadzić do zwiększonej emisji spalin i zużycia paliwa.
Ile kosztuje naprawa kodu błędu P1440?
Koszty naprawy kodu błędu P1440 wynoszą od 150 do 800 euro, w zależności od wadliwego elementu. Nowy zawór odpowietrzający zbiornik kosztuje około 80-200 euro plus robocizna.
Jak mogę samodzielnie usunąć kod błędu P1440?
Kod DTC P1440 można usunąć za pomocą skanera OBD, ale powróci, jeśli przyczyna nie zostanie usunięta. Zalecana jest profesjonalna diagnostyka.
Czy kod usterki P1440 ma znaczenie dla głównego przeglądu?
Tak, kod usterki P1440 prowadzi do reklamacji podczas przeglądu głównego, ponieważ wpływa na układ oczyszczania spalin i może powodować zwiększoną emisję spalin.
Jakich narzędzi potrzebuję do zdiagnozowania kodu P1440?
Aby zdiagnozować kod EOBD P1440, potrzebujesz skanera OBD, multimetru, pompy próżniowej i specjalnego oprogramowania diagnostycznego do testów systemu EVAP.
Czy uszkodzony korek wlewu paliwa może wywołać kod P1440?
Tak, nieszczelny lub uszkodzony korek wlewu paliwa może z pewnością powodować kod błędu P1440, ponieważ jest on częścią zamkniętego układu EVAP.